ŠIFRY 2011
1. První šifra se nacházela v areálu zahrádky restaurace Dělnický dům, skládala se z pěti částí, každá část kódovala jeden řádek. Byla pojatá jako mentální rozcvička, protože v samotném místě, kde se šifra nacházela, nebylo povoleno nic zaznamenávat. Byly zde použity základní šifrovací principy a předpokládali jsme, že většina týmů bude mít vyluštěno během chvilky.
První část byla kódována ve třech řádcích textu.
Druhá část byla tradiční blikačka, která vyblikávala sekvenci.
Třetí část měl organizátor na reflexní vestě.
Čtvrtou část ukazoval dobrovolník semaforovou abecedou.
Pátá část byla “slepá klávesnice” s vyznačenými poli.
2.
….-/-..-/—.. WIGSJUNPEMAO
Tady bohužel při tisku došlo k odstranění mezery mezi logem hry a samotnou šifrou.
3. Sokolská
půlobrat vlevo – klek záklonmo – předpažit
stoj únožný levou – pravou vzpažit – levou vzpažit zevnitř
obrat vpravo – leh – předpažit zevnitř pokrčmo – spojit ruce
půlobrat vlevo – sed – vzpažit – propnout špičky
půlobrat vlevo – klek záklonmo – předpažit
stoj únožný levou – pravou vzpažit – levou vzpažit zevnitř
stoj spojný vzpažit zevnitř
půlobrat vpravo – leh přednožný – předpažit
stoj únožný levou – levá ruka v bok
mírný stoj rozkročný předklonmo – lokty oporem o kolena – spojit dlaně
půlobrat vlevo – vzpor klečmo vzad prohnutě – ruce oporem o kotníky
6.
7. Salát
Náš pestrý salát připravíte z balkánského sýra, česneku, oliv, paprik, rajčat, trnky, mrkve, dobrého vínka a kukuřice.
Součástí šifry byl talířek s ingrediencemi. K řešení šifry foto nutné. V brzké době přidáme.
10.
ŘEŠENÍ ŠIFER
1. sekvence 1 byla braillovo písmo a kódovala písmena PSDKC. 2. sekvence byla vyblikávána v binárním kódu, po převedení na písmena jsme získali OEVAE. 3. část měl org, označený vepředu jako 3/5 (SVOTT), čtvrtá část byla semafor, který ukazoval dobrovolník na stole (TERRD), pátá část byla slepá klávesnice, která kódovala v horním řádku pořadí písmene (numerický řádek) a v ostatních řádcích písmeno (písmena ARSIV). Sepíšeme-li si všechny řádky pod sebe, dostaneme rastr 5×5, ve kterém po sloupcích čteme POSTA SEVER DVORSKA TRICET DV
2. Nápis v morseovce “4×8” v sobě obsahoval dva kroky, tím prvním bylo převést písmena, která následovala, do znaků morseovy abecedy, a ty potom vepsat do tabulky naznačených rozměrů, tedy 4×8. Po vybarvení jednoho druhu symbolu (tečky, nebo čárky) dostáváme obrázek písmene “i” ve tvaru typickém pro označení informační kanceláře. dohledáme na mapě.
3. Nijak složitá šifra pro zahřátí a pobavení. Po realizaci popsaných kroků vytvoří pozice těla tvar písmene.
4. klasický tetris. Po vypadání všech kostek od nejnižší k nejvyšší a vymazání kompletních řádků dostáváme 7 znaků braillova písma.
5. Zvířata – kontinenty
6. Prvním krokem, který byl nutné udělat, bylo pospojovat trojice, které spolu logicky souvisely, dalším krokem, ke kterému naváděl zvětšující se font v nadpisu bylo potom seřadit tyto zakreslené trojice podle velikosti čar, od nejmenších po největší. Řídíme-li se posloupností těchto čar na mapě, vidíme, že kopírují tvar křižovatek po kterých se máme vydat k dalšímu stanovišti.
Tady dle mého úsudku mohl nastat problém u žluté odbočky, která nekopíruje mapu zcela přesně. Naštěstí jedna z možných cest vedla do slepé ulice, takže tým, který byl na pochybách kudy že mají jít, se nemohl při špatné volbě vyloženě ztratit. Alespoň dle mého názoru. Navíc o 20m níže správným směrem už byla A4 s nápisem megbolondul a šipkou. Druhá A4ka byla o cca 10m dále a ukazovala přímo do stavení, kde byla šifra 7.
U tohoto typu šifer si bohužel hráči nemůžou ověřit že jejich řešení je tutově ok a v tomto případě je měly navést úhly zatáček. Budeme rádi, pokud nám k této šifře napíšete váš názor – špatná/dobrá, dát podobný typ na některém příštím Megbolondulu/už to nikdy nechci vidět ….
7. Sedmá šifra byla v teple a s jídlem. Hráči dostali misky s různými surovinami pro přípravu “balkánského” salátu. Důležitou roli hrála barva surovin (nakopnout mohlo “rulandské šedé”), z jejíhož názvu jsme brali tolikáté písmeno, kolik bylo surovin v misce.
8.Infantilní
Obrázky v kruhu tvořily dvojice, které bylo možné pospojovat podle toho, jaký zvuk vydává které zvíře – tento zvuk obsahoval název druhého slova ve dvojici (např. prase – chrome, kuře – pípa). Po spojení středů obrázků dostáváme na přímce slovo, které označuje daný zvuk, a písmeno, které přebývá. Po přečtení přebývajících písmen čteme POMNIKPROBE.
9. Ovečky. Nadpis napovídá na písničku a je to tak. Pokud spojíme trsy trávy přímkou, dostaneme notovou osnovu a na ní ovečky jako notičky. Potom už jen posuneme o číslo, které mají na sobě ovce.
10.